Jak a kde získat finance na rozjezd vlastního podnikání?
Začít podnikat je skvělé rozhodnutí, ale chce to mít dostatečný kapitál. Jen skvělý nápad a propracovaný byznys plán opravdu nestačí. Mnoho začínajících podnikatelů si láme hlavu právě nad tím, kde vzít finance pro svůj rozjezd?
Vlastní zdroje a rodinné financování
Jedná se o asi nejlepší možnost financování podnikání vůbec. Nicméně ruku na srdce - kdo si toto může jen tak dovolit? Sice nikomu nic nedlužíte, ale vyčerpáte se úplně z vlastních zdrojů a nemáte pak už většinou žádnou rezervu. Často k tomuto účelu slouží právě stavební spoření nebo životní pojištění. Je to hodně jednoduchá cesta, jak začít podnikat a mít volné ruce bez závazků. Podle průzkumu se v ČR drží na prvních příčkách právě financování svými zdroji nebo půjčkami v rodině. Češi se všeobecně neradi zadlužují, proto domluva v rodině nebo s přáteli je jednoduchou cestou, jak přijít k penězům a často zcela bez úroku. Nevýhodou může být pak ale situace, kdy vám podnikání nevyjde podle vašich představ, vy nemáte úplně na splácení a rozvrátí to tím vztahy ve vaší rodině, případně mezi přáteli.
Crowfunding nebo peer-to-peer financování
Obě metody jsou v podstatě založené na principu "dav dá více". Crowfunding je vlastně promo akce, kde nadchnete určitou skupinu lidí pro váš produkt nebo službu a oni vám pak přispějí danou částkou na "váš nápad". Díky malým částkám od více lidí se pak můžete dostat na požadovanou sumu pro rozjezd vašeho byznysu. Na oplátku těmto lidem dáte drobný dárek nebo poukaz jako prvním zákazníkům na využití vašich služeb či produktu za výhodnější cenu. Je třeba využít dostatečně média a sociální sítě a velkou výhodou je, že tento dav lidí vám pak může dělat "živou reklamu". Získáte tím další nové zákazníky přes doporučení. Jedinou nevýhodou je, že o vaše služby či produkty nemusí být takový zájem, jaký jste očekávali a ve výsledku nevyberete požadovanou částku a s tím je samozřejmě spojen fakt, že za své aktivity nedostanete ani korunu... Oproti tomu peer-to-peer financování je založené na způsobu "od člověka k člověku" a jedná se o klasickou půjčku s předem definovaným úrokem. Vše je postaveno na on-line platformě, kde vyplníte kolik potřebujete, za jaký úrok, za jakým účelem a napíšete pár vět o sobě. Pokud projdete kontrolou zprostředkovatele, tak vám ostatní lidé půjčí - buď se jich složí více na váš projekt nebo pouze jednotlivec. Výhodou je nižší úrok ve srovnání s bankou a rychlé sjednání. Nevýhodou může být situace, že je třeba vyplatit pak každého věřitele zvlášť...
Podnikatelský úvěr přes banku nebo finance investora
Půjčit si přes banku je asi nejznámější forma financování podnikání nebo založení vaší firmy, nicméně je třeba si připravit opravdu propracovaný byznys plán a doložit bance kompletní přehled informací o vašem majetku a vaší rodiny. Zároveň banka požaduje, abyste za sebou měli určitou podnikatelskou historii, což samozřejmě jako zakladatel tzv. "start-up projektu", nemáte. Případně je třeba ručit až do výše svého majetku, což většinou také jako začínající podnikatel nesplňujete. V posledních letech se však nároky bank trochu upravily a je už mnohem dostupnější získat podnikatelský úvěr přímo na start-up za celkem výhodných podmínek. V každém případě vás tento způsob financování vyjde asi nejvíce draho a při neschopnosti splácet úvěr nesete riziko exekuce. Možná je tedy lepší variantou se porozhlédnout ve svém okolí a sehnat vhodného investora. V praxi je to ale celkem složité, jelikož investoři si vybírají z celé palety projektů, a to už musí být "opravdu něco", aby se pro daný projekt rozhodli. Je pro ně přímo prioritou mít do puntíku vypočítanou návratnost investice a precizně postavený byznys plán.
Dotace
Poslední možností je zvolit cestu na rozjezd podnikání přes dotace, často známé jako "peníze zadarmo". Získat však takovou dotaci je téměř nemožné, jelikož je třeba projít opravdu velkým množstvím kritérií a vyplnit všechny požadované formuláře zcela bez chyby. Existují různé dotační programy Evropské unie, které podporují podnikání stejně jako programy krajských měst, případně úřadů práce. I když splníte všechny potřebné podmínky, tak stále není jisté, zda dotaci dostanete. A pokud ano, tak každý měsíc musíte reportovat zprávy o plnění cílů dotace, a to je něco, co odradí snad každého podnikatele...